System umiejętności NTRP System opracowany przez U.S. Tennis Association (federacja tenisowa
USA) w 1979 w skali od 1.0 do 7.0 w ramach National Tennis Rating Program (NTRP).
1.0 – Ten gracz dopiero rozpoczyna grę w tenisa
1.5 – Ma ograniczone doświadczenie i ciągle głównie koncentruje się na utrzymaniu piłki w korcie.
2.0 – Potrzebuje doświadczenia kortowego (ogrania). Ma widoczne braki w technice, ma pojęcie o
podstawach gry singlowej i deblowej.
2.5 – Uczy się oceniać lot piłki, ale ma słabą umiejętność krycia kortu (brak dostatecznej znajomości
geometrii kortu). Wytrzymuje krótkie wymiany prowadzone w wolnym tempie z graczami o
podobnych umiejętnościach.
3.0 – Radzi sobie z uderzeniami granymi w średnim tempie. Nie czuje się komfortowo przy
wszystkich uderzeniach. Ma kłopoty z uzyskaniem odpowiedniej kontroli, głębokości i siły
uderzeń. W deblu gra w ustawieniu jeden z przodu jeden z tyłu (pamiętajmy, w deblu staramy się
dążyć do uzyskania i utrzymania linii równoległej do siatki)
3.5 – Umie wybierać uderzenia w zależności od sytuacji, ale nadal ma problem z ich głębokością i z
ich doborem. Zaczyna wykazywać pewną agresję w grze przy siatce, poprawił krycie kortu i uczy
się pracy zespołowej w deblu.
4.0 – Umie dobierać uderzenia pod względem kontroli, głębokości z forhendu i bekhendu przy
różnych zagraniach plus zdolność do grania z powodzeniem lobów, smeczy, uderzeń
przygotowawczych do ataku przy siatce i wolejem. Czasem wymusza błędy serwisem i widać u
niego umiejętność gry zespołowej w deblu. Może przegrywać wymiany przez niecierpliwość.
4.5 – Zaczyna nabywać umiejętność posługiwania się siłą i rotacją i zaczyna radzić sobie z tempem,
ma dobrą pracę nóg, umie kontrolować głębokość zagrań i zaczyna dobierać taktykę do danego
przeciwnika. Umie uderzać pierwszy serwis silnie i dokładnie i plasować drugi serwis. Ma
tendencję do przestrzeliwania trudnych zagrań. W deblu gra agresywnie (ofensywnie).
5.0 – Ma dobrą antycypację uderzeń i czasami zagrywa efektowne piłki. Posiada regularność, na
której może opierać grę. Umie grać regularne winnery i wymuszać błędy przeciwnika po jego
krótkich piłkach. Umie operować wolejem (kończyć nim). Umie grać loby, skróty, półwoleje i
smecze. Umie uzyskać odpowiednią głębokość uderzeń i rotację przy większości drugich
serwisów.
5.5 – Jego główną bronią, którą rozwiną, jest siła i/lub regularność. Może zmieniać taktykę i
styl gry w czasie meczu i umie grać efektywnie pod presją.
6.0 – Zasadniczo nie potrzebuje wskaźnika NTRP. Obecne rankingi i dawne rankingi mówią
za niego. Ten gracz jest notowany w krajowych rankingach.
7.0 – Żyje z tenisa – zawodowiec